سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عسل طبیعی سبلان

نظر

عسل سبلان

حتما تا به حال تعریف عسل طبیعی سبلان را شنیده اید عسل هایی بی نظیر و خوشمزه با طعم منحصربفرد. استان اردبیل و منطقه سبلان به عسلهای خوشمزه اش معروف است چون اردبیل به علت آب و هوای معتدل کوهستانی مملوء از دشت‌ های پونه، گشنیز، گون، آویشن و اقاقیاست و همین چشم اندازها عسل های خوشمزه و باکیفیتی را برای اردبیل به ارمغان آورده است. عسلهای این استان طعم های مختلفی دارد و با توجه به گونه گیاهی غالب منطقه عسلعطر و طعم آن گونه گیاهی را بیشتر به خود می گیرد و شامل عسلگون، آویشن، عسل گشنیز و … است که هر کدام از آن ها خاصیت دارویی منحصربفردی دارند مثلا برای زیاد شدن اشتها و از بین رفتن بیماری های عفونی از عسل گشنیز استفاده می شود. فروشگاه اینترنتی عسل دژ (عسل طبیعی سبلان) در جهت تسهیل خرید و آنلاین عسل طبیعی سبلان هم برای تغذیه و هم برای مقاصد دارویی از تولید به مصرف در خدمت مشتریان عزیز می باشد. پیشنهاد ما این است که حتما عسل طبیعی سبلان را از فروشگاه عسل دژ تهیه و طعم خواص آن را تجربه کنید

سوغات اردبیل

از مهم‌ترین سوغات اردبیل می‌توان عسل طبیعی سبلان، عصاره? گل‌های سبلان، آب‌نبات، تخمه? آفتابگردان، حلوای سیاه، سرشیر، شیرینی‌های محلی، شکلات روسته، و کره را نام برد. حلوای سیاه اردبیل معجونی است که از جوانه? گندم و کره? طبیعی تهیه می‌شود و بسیار مقوی و نیروزا می‌باشد.

عسل و سرشیر (خامه) و در زبان محلی (بال قیماق)

استان اردبیل به دلیل شرایط خاص طبیعی یکی از استان های مطرح در بحث دامپروری و تولید گوشت قرمز مرغوب و خوش طعم و نیز فرآورده های لبنی است، در این بین سرشیر یکی از مهمترین و معروف ترین فرآورده دامی این منطقه است.

سرشیر چربی طبیعی شیر است که در اثر جوشاندن آن به دست می آید و شبیه به خامه است و طعم بسیار لذیذ و خوشمزه ای دارد. تهیه آن به عنوان سوغاتی به توجه به امکان نگهداری کوتاه مشکل بوده اما در شرایط خاص امکان پذیر است، اما برای وعده صبحانه جذابیت بسیار مطلوبی برای گردشگران دارد.

برای تهیه سرشیر بیشتر از شیر گاومیش که بسیار پرچربی و غلیظ است، استفاده می شود. این محصول در بین گردشگران وارد شده به استان اردبیل بسیار پر طرفدار بوده و تقاضا برای آن زیاد است.

این محصول شاید در برخی از مناطق کشور نیز وجود داشته باشد ولی سرشیر اردبیل به دلیل برخورداری از طعم و مزه خاص و بی نظیر در سطح کشور شناخته شده است.

عسل و سرشیر (بال قیماق) معروف ترین محصول و سوغاتی مناطق اطراف سبلان  می باشد.

قیماق (سرشیر گاومیش) به دلیل دارا بودن 60 درصد چربی طبیعی یکی از لذیذترین نوع چربی می باشد و با عسل طبیعی سبلان طعم به یادماندنی و یک وعده غذایی پرانرژی و مقوی می باشد. طرز تهیه قیماق طبیعی بدین صورت است که ابتدا شیر گاومیش را به مدت 20 دقیقه جوشانده و سپس در دمای اتاق سرد می کنند  ، لایه ی چربی روی شیر را با کفگیر جمع کرده و آن را با عسل طبیعی برای وعده صبحانه سرو می کنند.

اگر گذرتان به اردبیل افتاد حتماً طعم عسل طبیعی سبلان و خامه محلی را تجربه کنید

 

خواص عسل

عَسَل(honey) که آن را به فارسی اَنگَبین (همچنین «انگُبین» و «اَنگُوین») گویند، مایعی شیرین و گران‌رو است که زنبورعسل از شهدگل‌ها تولید می‌کند. ویژگی مهم عسل آن است که این ماده? طبیعی به دلیل نداشتن آب و به شرط دوری از رطوبت، ماندگاری زیادی دارد و در مدت طولانی فاسد نمی‌شود. عسل به عنوان نگهدارنده برای نگهداری بعضی مواد مورد استفاده قرار می گیرد، مثلاً شاه‌توت را با آن مخلوط می‌کنند و هر چند روز یک بار آن را وارونه می‌کنند تا عسل به همه جای آن برسد و بدین طریق شاه‌توت تا یک سال فاسد نمی‌شود. دیگر آنکه این ماده فقط در صورتی ارزش غذایی خود را از دست می‌دهد که بیش از 60 درجه حرارت ببیند. عسل تنها ماده غذایی طبیعی است که فاسد نمی‌شود. وزن مخصوص عسلحدود 4/1 – 42/1 و pH آن 7/3 تا 5/4 متغییر است؛ با وجود اینکه عسلیک ماده اسیدی است، ولی به علت شیرینی خاص حالت اسیدی آن محسوس نیست. رنگ عسل باتوجه به سرچشمه اصلی شهد از سفید روشن تا سیاه دگرگون است؛ بنابراین، آنچه به نادرست بین مردم شایع شده‌است که عسل زنبوران مادر (یعنی جمعیت زنبور عسل با ملکه مسن) تیره و غلیظ است، اما عسل زنبوران جوان (یعنی بچه کندوها)، روشن و رقیق است، پایه علمی ندارد. برای نمونه: رنگ عسل اقاقیا، سفید روشن مانند آب است رنگ عسلافرا، لیمویی رنگ رنگ عسل اسپرس، زرد طلایی رنگ عسل انواع میوه‌ها، زرد متمایل به قهوه‌ای رنگ عسل شبدر سرخ، زرد تمایل به قرمز رنگ عسل زیرفون، زرد متمایل به سبز رنگ عسل گل قاصد، زرد تیره رنگ عسل نارون، قهوه‌ای رنگ عسل صنوبر و زبان گنجشک، سبز تیره تا سیاه تولید عسل از جمع‌آوری شهد گیاهان آغاز می‌شود. به اینصورت که زنبور عسل شهد شیرین را از جام گل‌ها جمع می‌نماید وبا تغییر ساختار آنها، آنها را به شکل محلولی عالی، غلیظ و پرانرژی درمی‌آورد. زنبور عسل شهد گیاهان را در هنگام جمع‌آوری، به طور موقت در عسلدان خود ذخیره و در هر نوبت پرواز برای جمع‌آوری شهد، حدود 40 میلی‌گرم شهد را به کندو حمل می‌کند.

درباره عسل

عسل به طور کلی یک ترکیب محلول در آب بسیار غلیظ قندی است. مهم‌ترین قندهای عسل فروکتوز، گلوکز و ساکاروز است. در مجموع یک کیلوگرم عسل3250 کالری حرارت و انرژی دارد. عسلبه لحاظ داشتن برخی مواد تخمیری در تبادلات غذایی و کمک به هضم غذا بالاترین مرتبه را در میان غذاها دارد، از این دسته مواد می‌توان به آمیلاز، اینورتاز، کاتالاز و پراکسیداز اشاره کرد. تعدادی از ویتامین‌های اصلی هم در عسلوجود دارند اما مقدار آن‌ها قابل توجه نیست. میزان املاح معدنی در انواع مختلف عسلمتفاوت است و عسل‌های تیره املاح معدنی بیشتری دارند که مهمترین آن‌ها کلسیم، پتاسیم، سدیم، منگنز، آهن، مس، فسفر، منیزیم و گوگرد است. عسلدارای انواع پروتئین‌، اسیدهای آمینه، اسیدهای آلی مثل اسید فرمیک و مشتقات کلروفیل و مقداری آنزیم و رایحه‌های معطر است.

تنها گزینه برای تشخیص عسل طبیعی آزمایش عسل می‌باشد

ترکیبات یک عسلمعمولی بدین صورت است: فروکتوز 38?2? گلوکز 31? آب 17?1? مالتوز 7?2? Maltose * کربوهیدرات‌ها Carbohydrates 5?–4/2 ساکاروز 5?1? املاح معدنی، ویتامین، آنزیم 7–0/5? Minerals – Vitamins – Enzymes ترکیبات عسل به نوع تغذیه زنبور عسلبستگی دارد که از چه گلی یا گلهایی استفاده کرده است. بهترین راه تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی بوسیله آزمایشگاه است و به طور قطع نمی‌توان به صورت معمولی این تشخیص را انجام داد، اما چند مورد که می‌توان به کمک آن‌ها تقریباً اطلاعاتی بدست آورد موارد زیر هستند: 1- عسلی که توسط زنبور عسل تولید شده باشد از هنگامی که در دهان قرار می‌گیرد توسط مخاط دهان به خوبی جذب می‌شود ولی عسل‌هایی که دست ساز هستند مانند آب نبات روی زبان مانده و به خوبی جذب نمی‌شوند. 2- اگر قطره‌ای از عسل طبیعی در لیوان آب سرد ریخته شود، حالت چسبندگی خود را حفظ نموده و به سرعت حل نمی‌گردد ولی اگر قطره یا رشته عسل هنگام ریزش از هم بپاشد، عسل تقلبی یا حاوی مقدار زیادی آب است. 3- بدون توجه به رنگ عسل طبیعی، نمی‌توان از پشت شیشه آن چیزی را مشاهده نمود ولی عسل تقلبی مانند شیشه رنگی عمل می‌کند و به راحتی می‌توان اشیا را از پشت آن دید. 4- عسل‌های تقلبی که با گلوکز تجاری تولید می‌شوند هیچ‌گاه شکرک نزده و پیوسته شفاف باقی می‌مانند ولی پس از مدتی مانند نبات رنگی به صورت یک پارچه سفت شده و حتی با چاقو هم نمی‌توان آن‌ها را از ظرف خارج نمود. البته تمام این ترفندها تقریبی هستند، با توجه به اینکه عسل‌ها خیلی مختلف هستند و هر کدام طعم، بو، رنگ و حتی غلظت خودشان را دارند واکنششان به این روش‌ها که نوشته شده یکسان نیست و صد البته که عسل‌های تقلبی هم که روز به روز بهتر می توانند از پس این موارد بر بیایند، پس تنها گزینه برای تشخیص عسل طبیعی آزمایش عسل می‌باشد

ظرف نگهداری عسل

عسل‌های خالص ، درجه یک و با‌کیفیت معمولا دچار فساد میکروبی نخواهند شد. عسل به دلیل غلظت‌های بالای قند، یکی از مواد غذایی است که به طور طبیعی محیط مناسبی برای رشد اغلب میکروارگانیسم‌ها نخواهد بود. همچنین عسل‌هایبا کیفیت دارای ترکیبات ضد میکروبی هستند. برخی میکروب‌های قند‌دوست در صورت عدم رعایت شرایط نگهداری و بسته‌بندی ممکن است باعث فساد عسل شوند. بهترین ظرف برای نگهداری عسلظروف شیشه‌ای با در‌های محکم و نفودناپذیر به هواست. برای این منظور می‌توانید از ظروف سرامیکی یا حتی پلاستیکی هم استفاده کنید، اما توجه داشته باشید ظروف فلزی به هیچ وجه برای این منظور مناسب نیستند، چرا که فلزات می‌توانند به مرور زمان سبب اکسیداسیون عسل شوند، زیرا عسل طبیعی حاوی مقداری اسید می باشد که از عسلدان زنبور به آن اضافه می شود که این امر موجب خوردگی ظرف فلزی نیز می شود. در صورتی که عسل را در ظروف فلزی خریداری نموده اید آن را به ظروف شیشه ای یا کریستالی انتقال دهید.

عسل را در ظروف شیشه ای با درب محکم (نفوذ ناپذیر هوا) نگهداری نمایید

با این حال استفاده از قاشق‌های فلزی برای برداشتن عسل بلامانع است،چرا که عسل تنها چند ثانیه با سطح فلزی در تماس است. ظرف نگهداری عسل قبلا نباید برای مواد غذایی با بوی شدید استفاده شده باشد به‌خصوص ترشی‌ها یا مرباها.هیچ‌گاه عسل را در نقاط گرم آشپزخانه یا منزل نگهداری نکنید و آن را از منابع حرارت از قبیل گاز یا آون دور نگه دارید. عسل در دماهای 10 تا 21 درجه سانتی‌گراد تازه خواهد ماند. همچنین محل نگهداری عسل نباید دارای نوسانات دمایی باشد، چرا که عسل تیره شده و عطر و طعم ویژه خود را از دست می‌دهد.عسل را در معرض نور خورشید مثلا در پشت پنجره نگهداری نکنید. کابینت‌هایی که خیلی باز و بسته نمی‌شوند برای نگهداری عسلمناسب خواهند بود.از نفوذ ناپذیری در ظرف نگهداری عسل اطمینان حاصل کنید و سعی کنید میزان ورود هوا به داخل ظرف را به حداقل برسانید. طعم عسل می‌تواند با حضور هوا تحت تاثیر قرار بگیرد. همچنین زمانی که عسل در زمان طولانی در معرض هوا قرار بگیرد، می‌تواند رطوبت هوا را جذب کند که با تغییر رنگ و طعم عسل همراه خواهد بود. بنابراین توصیه می شود عسل را در ظروف در بسته نگهداری نمایید. کریستالیزه شدن عسل (شکرک) قندهای تشکیل‌دهنده عسلعمدتا از نوع فروکتوز و گلوکز هستند و عسل حدود 70 درصد قند و 20 درصد آب است. گلوکز حلالیت کمی در آب دارد و به مرور زمان از حالت محلول به حالت کریستالی درمی‌آید و این کریستال‌ها به تدریج رشد می‌کنند و تمامی عسلرا فرا می‌گیرند. برای نگهداری عسل لازم نیست آن را در دمای یخچال قرار دهید. زیرا همان طور که در بالا گفته شد عسل خود حاوی مقداری اسید ضعیف می باشد که به عنوان نگهدارنده عمل می کند. عسل زمانی که در یخچال قرار می‌گیرد سریع‌تر کریستالیزه می‌شود یا اصطلاحا شکرک می‌زند؛ البته در دمای محیط نیز ممکن است این اتفاق بیفتد، اما در مدت زمان‌های خیلی طولانی که از چند هفته تا چند سال بسته به نوع عسل متفاوت است. تصور عمومی بر این است که عسلی که شکرک زده تقلبی است یا فاسد شده است، اما این یک فرآیند طبیعی است که در عسل‌های خام، خالص و عسل‌هایی که حرارت ندیده‌اند اتفاق می‌افتد. کریستالیزاسیون در برخی عسل‌ها به صورت همگن و یکنواخت رخ می‌دهد و در برخی سبب ایجاد دو لایه شکرک در ته و شفاف در روی ظرف می‌شود. کریستالیزه شدن سبب مات شدن رنگ عسل می‌شود. اگر ظاهر این عسلکریستالیزه شده را دوست ندارید ظرف عسل را (ترجیحا شیشه‌ای) در یک ظرف آب گرم قرار دهید و به صورت غیر‌مستقیم حرارت داده و سریع آن را هم بزنید. از حرارت دهی مستقیم و شدید آن بپرهیزید، چرا که سبب تیرگی رنگ، از دست رفتن طعم و تشکیل ترکیبات مضر نظیر هیدروکسی متیل فورفورال می‌شود. عسل کریستالیزه را به هیچ وجه در ماکروویوقرار ندهید

نوع عسل طبیعی سبلان

عسل با توجه به دسته بندی های متفاوت، انواع مختلفی دارد که ما در اینجا عسل ها را بر اساس شهد عمده ای که زنبور برای تولید آن ها استفاده کرده، دسته بندی میکنیم. حال برویم سراغ اینکه در ایران چه نوع عسل هایی وجود دارد؟

 عسل چند گیاه (چهل گیاه)

برای تهیه این عسل، زنبور از شهد گیاهان مختلفی استفاده می کند، از جمله: شبدر، کلزا، آویشن، ‌اسطوخودوس، کاکوتی (آنخ)، اسفرزه، افسنتین، گل بنفشه، گون، کتیرا، ختمی، کاسنی، گل گاو زبان، مریم گلی، یونجه و بسیاری از گیاهان دیگری که در مناطق زنبورستان های مجموعه عسل دژ نیز وجود دارد و عسل طبیعی سبلان جزو این دسته می باشد. رنگ: کهربایی

عسل نه تنها به عنوان یک محصول غذایی بلکه در سلامتی که در طب سنتی توصیف شده است و همچنین به عنوان یک درمان جایگزین برای شرایط کلینیکی اعم از بهبود زخم تا درمان سرطان استفاده می شود. هدف از این بررسی تأکید بر توانایی عسل و کثرت آن در جنبه های دارویی است. به طور سنتی از عسل در معالجه بیماری های چشم ، آسم برونش ، عفونت گلو ، سل ، تشنگی ، سکسکه ، خستگی ، سرگیجه ، هپاتیت ، یبوست ، آلودگی کرم ، شمع ، اگزما ، بهبود زخم ها و زخم ها استفاده می شود و به عنوان ماده مغذی مکمل مورد استفاده قرار می گیرد . ترکیبات عسل اثرات آنتی اکسیدانی ، ضد میکروبی ، ضد التهابی ، ضد پلاسما ، ضد سرطان و ضد متاستاز دارند. شواهد بسیاری حاکی از استفاده عسل در کنترل و درمان زخم ها ، دیابت قندی ، سرطان ، آسم و همچنین بیماری های قلبی عروقی ، عصبی و دستگاه گوارش است. عسل نقش مهمی در درمان بیماری با خواص فیتوشیمیایی ، ضد التهابی ، ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی دارد. فلاونوئیدها و پلی فنول ها ، که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند ، دو مولکول اصلی فعال زیستی موجود در عسل هستند. طبق ادبیات علمی مدرن ، عسل ممکن است مفید باشد و دارای اثرات محافظتی در معالجه بیماریهای مختلفی مانند دیابت قندی ، تنفسی ، دستگاه گوارش ، قلب و عروق و سیستم عصبی باشد ، حتی در معالجه سرطان نیز مفید است زیرا بسیاری از انواع آنتی اکسیدان موجود است. در پایان ، عسل می تواند به عنوان یک درمان طبیعی برای اهداف دارویی در نظر گرفته شود. شواهد کافی وجود دارد که استفاده از عسل را در مدیریت شرایط بیماری توصیه می کند. براساس این واقعیت ها ، استفاده از عسل در بخش های بالینی بسیار توصیه می شود.

  عسل طبیعی سبلان

شهد عسل طبیعی سبلان

عسل دژ

عسل طبیعی بهار نارنج

شهد عسل طبیعی بهار نارنج

بره موم

شهد عسل

گرده گل

ژل رویال

عسل چهل گیاه

عسل سوغات اردبیل

عسل دژ